Edukasi Manajemen Keperawatan dalam Kondisi Bencana Darurat pada Siswa (i) di SMA Bawakaraeng

Authors

  • Rusli Abdullah Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Makassar
  • Ricky. Z Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Makassar
  • Abd. Herman Syah Thalib Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Makassar
  • Fatmawati Fatmawati Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Makassar
  • Annisa Salsabila Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Makassar

DOI:

https://doi.org/10.55606/dikmas.v3i2.271

Keywords:

Education, Nursing Management, Emergency Disaster

Abstract

Preparedness is the key to safety. This shows that there is a need for an earthquake and tsunami disaster preparedness plan so that losses can be minimized. Earthquake and Tsunami Disaster Preparedness education was provided on November 18 2021 at Bawakaraeng High School. The aim of this service is to provide education on earthquake and tsunami disaster preparedness provided by Lecturers and Students of the D3 Nursing Study Program, Makassar College of Health Sciences, which can provide benefits and refresh the knowledge of Bawakaraeng High School children in dealing with earthquake and tsunami disasters. The method used was lecture and question and answer with 50 participants (i) level II (Class XI). The results of the activity showed that there was an increase in knowledge after the education was carried out, namely 96%, so it is hoped that when an emergency disaster occurs students will be ready and understand the things that must be done.

References

Apriyanti, W. (2019). Implementasi Program Mitigasi Bencana Melalui Sekolah Siaga Bencana dii SD Negeri Baluwarti, Kotagede, Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 8(2), 123–133.

Christine, Fellysca V. M. Politon, E. (2021). Pengetahuan dan Sikap Guru Tentang Mitigasi Bencana Gempa Bumi dan Tsunami Di Daerah Rawan Tsunami Kota Palu Teachers ’ Knowledge and Attitudes About The Mitigation of Earthquake and Tsunami Prone Areas of Tsunami In Palu City Puskesmas Christine *, Felly. Jurnal Ilmu Kesehatan, 15(1), 42–47.

Dewi, R. S., & Anggarasari, N. hudha. (2020). Mitigasi Bencana Pada Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 3(1), 68–77. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.438 Ernawati, R., Dirdjo, M. M., & Wahyuni, M. (2021). Peningkatan Pengetahuan Siswa Terhadap Mitigasi Bencana di SD Muhammadiyah 4 Samarinda. Journal of Community Engagement in Health, 4(2), 393–399.

Ferianto, K., & Hidayati, U. N. (2019). Efektifitas Pelatihan Penanggulangan Bencana Dengan Metode Simulasi Terhadap Perilaku Kesiapsiagaan Bencana Banjir Pada Siswa Sman 2 Tuban. Jurnal Kesehatan Mesencephalon, 5(2). https://doi.org/10.36053/mesencephalon.v5i2.110

Gerungan, Wulan Mahardhika. (2020). Penanggulangan Bencana Pada Tahap Pascabencana Menurut Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2007 Tentang Penanggulangan Bencana. Lex Et Societatis, 7(9), 79–87.

Hadi, H., Agustina, S., & Subhani, A. (2019). Penguatan Kesiapsiagaan Stakeholder dalam Pengurangan Risiko Bencana Alam Gempabumi. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 3(1), 30. https://doi.org/10.29408/geodika.v3i1.1476

Hayudityas, B. (2020). Pentingnya Penerapan pendidikan Mitigasi Bencana di Sekolah untuk Mengetahui Kesiapsiagaan Peserta Didik. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 94–102.

Husna, C., Hafni, M., Fithria, & Jannah, S. (2019). Efektivitas edukasi mitigasi bencana terhadap kesiapsiagaan bencana gempa bumi dan tsunami pada keluarga pasien di rumah sakit. Idea Nursing Journal, 10(1), 21–26. http://202.4.186.66/INJ/article/view/14174/12186

Kementerian Pemerdayaan Perempuan Dan Perlindngan Anak (KPPPA) dan Badan Pusat Statistik (2019) Profil Anak Indonesia Tahun 2019. Retrieved from: https://www.kemenpppa.go.id/lib/uploads/list/15242-profil-anak-indonesia_-2019.pdf

Neolaka, A., & Neolaka, G. A. (2017). Landasan pendidikan dasar pengenalan diri sendiri menuju perubahan hidup (Pertama). Depok: Kencana.

Sari, D. P., & Suciana, F. (2019). Pengaruh Edukasi Audio Visual Dan Role Play Terhadap Perilaku Siaga Bencana Pada Anak Sekolah Dasar. Journal of Holistic Nursing Science, 6(2), 44–51. https://doi.org/10.31603/nursing.v6i2.2543

Sudirman, K. D., & Alhadi, Z. (2020). Analisis Kesiapsiagaan Siswa Dalam Menghadapi Risiko Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Administrasi Publik (JMIAP), 2(3), 117–124. https://doi.org/10.24036/jmiap.v2i3.159

Syamsidik, Nugroho, A., Suryani, O., & Fahmi, M. (2019). Aceh Pasca 15 Tahun Tsunami: Kilas Balik dan Proses Pemulihan. Tsunami and Disaster Mitigation Research Center (TDMRC). https://bpba.acehprov.go.id/media/2022.09/buku_aceh_pasca_lima_belas_tahun_tsunami1. pdf

Usmawati, D., & Setyaningrum, N. (2020). Pengaruh Pendidikan Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami Terhadap Kesiapsiagaan Emergency Planning Siswa Di Sdn Jigudan Pandak Bantul Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 11(2), 1–6. https://doi.org/10.54630/jk2.v11i2.119

Yustisia, N., Aprilatutini, T., & Utama, T. A. (2019). Pengaruh Simulasi Menghadapi Bencana Gempa Bumi Terhadap Kesiapsiagaan Siswa Sdn 86 Kota Bengkulu. Journal of Nursing and Public Health, 7(2), 32–38. https://doi.org/10.37676/jnph.v7i2.888

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Rusli Abdullah, Ricky. Z, Abd. Herman Syah Thalib, Fatmawati Fatmawati, & Annisa Salsabila. (2021). Edukasi Manajemen Keperawatan dalam Kondisi Bencana Darurat pada Siswa (i) di SMA Bawakaraeng. Jurnal DIKMAS, 3(2), 08–15. https://doi.org/10.55606/dikmas.v3i2.271