Pentingnya Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Meningkatkan Minat Membaca Alkitab Bagi Peserta Didik Kelas VII Di SMP Negeri 1 Teriak Kabupaten Bengkayang

Authors

  • Viter Viter Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Daniel Marciano Kapoh Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Lukas Budi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang
  • Marthen Mau Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Ngabang

DOI:

https://doi.org/10.55606/dikmas.v5i2.286

Keywords:

Role, PAK Teacher, Interest, Read The Bible, Learners

Abstract

Christian religious education at SMP Negeri 1 Teriak is an effort made to increase interest in reading the Bible for students in class VII, which is very important by increasing their reading of the Bible so that they can understand the meaning of the Bible. This type of research is qualitative research with an approach through observation, interviews, documentation, library research. The results of the research show that the efforts of Christian religious education teachers to increase interest in reading the Bible for class VII students at SMP Negeri 1 Teriak, Bengkayang Regency are: 1) implementing literacy before starting lessons; 2) provide questionnaires for weekly reports at church; 3) give memory verses for each homework assignment; 4) create stories using Bible sources and are required to read the Bible every day to make reports. So, PAK teachers play an increasingly important role in encouraging Class VII students to read the Bible, so students will increasingly increase their interest in reading the Bible.

 

 

References

Anon. n.d. “Http://Repository.Maranatha.Edu/11038/3/0564120_Chapter1.Pdf.”

Boehlke, Robert R. 2009. Sejarah Perkembagan Pikiran Dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Daud Palelingan. 2018. Renungan Harian. 27 Mossholder.

Denton, Christian Smith dan Melinda Lundquist. 2005. Soul Searching. New York: Oxford University Press.

E.G.Homrighausen. 1985. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Effendi. 2021. Wawancara (Guru PAK). Teriak: SMP Negeri 1 Teriak.

Enklaar, E. G. Homrighausen dan I. H. 1991. Pendidikan Agama Kristen. Bandung.

Herlinyanto. 2019. Membaca Pemahaman Dengan Strategi KWL. Yogyakarta: Group Penerbitan Cv Budi Utama.

Junihot simanjuntak. 2013. Filsafat Pendidikan Dan Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: IKAPI.

K.P, Yohanes Caesar. 2016. Pengaruh Permainan Papan “KUBACI” Dalam Pendampingan Iman Anak Di Stasi Santo Markus Ngirengireng Paroki Hati Kudus Tuhan Yesus Ganjuran Terhadap Minat Membaca Alkitab Pada Anak. Yogjakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Kristanto, Paulus Lilik. 2015. Prinsip Dan Praktek PAK Penuntun Bagi Mahasiswa Teologi Dan PAK, Pelayan Gereja, Guru Agama Dan Keluarga Kristen. Yogyakarta: Andi Offset.

Leo Santoso, Jimmi Kaswadi. 2007. Tim Staf Perkantas Memulai Hidup Baru. PT Sulu Cendikia.

Marthen Mau, Saenom, Ina Martha, Gundari Ginting, dan Samuel Sirait. 2022. “Model Pembelajaran Orang Dewasa Di Era Masyarakat 5.0.” Skenoo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 2(2):165–78.

Marthen Mau, Saenom, &. Ferdiana Fransiska. 2021. Peranan Membaca Alkitab Terhadap Kecerdasan Spiritual Anak Kristen. Cetak.

Marthen Mau, Sulianus Susanto, Aprinia Windasari, Risky Permana, and Septinus Hia Hutabarat. 2023. “Mentoring Pemimpin Rohani Sebagai Tugas Dosen Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Ngabang.” Didaché: Journal of Christian Education 4(2):1–21. doi: 10.46445/djce.v4i1.524.

Mau, Marthen. 2019. “Studi Survei Alkitab Perjanjian Lama Dan Perjanjian Baru Sebagai Dasar Pengajaran Iman Kristen.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 2(1).

Mau, Marthen. 2021a. “Kajian Manfaat Alkitab Menurut 2 Timotius 3:16 Dan Implikasinya Bagi Orang Percaya Masa Kini.” Manna Rafflesia 7(2):235.

Mau, Marthen. 2021b. “Membangun Sikap Kebangsaan Siswa Melalui Pendidikan Kristiani Dengan Pendekatan Model Quantum Teaching.” Kharsimata: Jurnal Teologi Pentakosta 4(1). doi: https://doi.org/10.47167/ kharis.v4il.89.

Mau, Marthen. 2022. “Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik Di SMK Negeri 1 Parindu.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1(4).

Nesya. 2021. Wawancara (Peserta Didik). Teriak: SMP Negeri 1 Teriak.

Nichol, Francis D. 1957. Seventh Day Adventist Bible Commentary. Washington DC: Review and Herald Publishing association.

Ofirianus, Henni Somantik, &. Felipus Nubatonis. 2020. “KELUARGA KRISTEN SEBAGAI LEMBAGAPENDIDIKAN INFORMAL BAGI ANAK DI GKSIJEMAAT ‘MORIA’ EMPAONG.” Jurnal Coram Mundo: Teologi & Pendidikan Agama Kristen 2(1).

Pailang, Harianto Sande. 2012. “Membangun Spritual Remaja Masa Kini Berdasarkan Amsal 22:6.” Jurnal Jaffray 10(1).

Proskunatas Musaputra, Tegar, Markus Amid, Henni Somantik, and Marthen Mau. 2022. “Peranan Gembala Sidang Dalam Pengembangan Ekonomi Warga Jemaat Di GBI Jemaat Kairos Desa Kampet Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak.” 4(2).

Saenom, Marthen Mau. 2023. “Memercayai Alkitab Sebagai Firman Allah Yang Benar.” Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 5(1).

Sirait, Ludim. 2021. Wawancara (Kepala Sekolah). Teriak: SMP Negeri 1 Teriak.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Viter Viter, Daniel Marciano Kapoh, Lukas Budi, & Marthen Mau. (2023). Pentingnya Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Meningkatkan Minat Membaca Alkitab Bagi Peserta Didik Kelas VII Di SMP Negeri 1 Teriak Kabupaten Bengkayang. Jurnal DIKMAS, 5(2), 44–62. https://doi.org/10.55606/dikmas.v5i2.286