Peran Guru Pak Dalam Menggunakan Media Sosial Belajar Mengajar Bagi Peserta Didik di SDN Tapin Bini 1
DOI:
https://doi.org/10.55606/dikmas.v6i1.334Keywords:
role, PAK teacher, use, social media, learningAbstract
Online social media has a very positive influence on students at SDN Tapin Bini 1 for smooth teaching and learning activities because they can get various data related to learning material, interactions with fellow friends, for entertainment, and various other important information. For this reason, PAK teachers need to provide students with a proper understanding regarding the responsible use of social media. If PAK teachers are not serious about providing proper understanding, students will misuse social media, for example making fun of their friends, spreading fake news, deceiving friends, and so on. This article aims to explain the role of PAK teachers in making good use of social media for students so that social media can be used to communicate more widely due to the ease of facilities in disseminating good information. The research method used is qualitative through observation, interviews and documentation approaches. The results of this research are that PAK teachers must care more about students in providing an appropriate understanding of the use of online social media, so that it can be useful for teaching and learning activities carried out, both at school and doing assignments at home.
References
Arifin, R. D. (2023). Pengertian Whatsapp Beserta Sejarah, Fitur, Kelebihan, Kekurangan, Dll. Dianisa.Com. Diakses dari https://dianisa.com/pengertian-whatsapp/#Apa Itu Whatsapp?
Berikut daftar referensi dalam gaya penulisan APA yang telah diurutkan secara ascending:
Dien, S. (2006). Mengajar Dengan Kreatif Dan Menarik. Andi.
Elvirano, A. (2004). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Simmbiosa Rekatama Media.
Eri Armawati, Crozentea Irna Meikalibda, & I. K. (2024). Wawancara (Orang Tua). SDN Tapin Bini 1 Lamandau Kalimantan Tengah.
Harahap, M. (2021). Penggunaan Social Media Dan Perubahan Sosial Budaya Masyarakat. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 135–143.
Homrighausen, I. H. E., & E. G. (2009). Pendidikan Agama Kristen. Bpk Gunung Mulia.
Lestari, M. (2022). Media Sosial Dalam Pembelajaran Kooperatif. Diakses dari https://www.kompasiana.com
Liedfray, T. (2021). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1).
Liedfray, Tongkotow, Fonny J. Waani, & J. J. L. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1).
Marianna Harahap, Firman, R. A. (2021). Penggunaan Social Media Dan Perubahan Sosial Budaya Masyarakat. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 135–143.
Muriana, Saenom, Felipus Nubatonis, & M. M. (2024). Pentingnya Pendampingan Orangtua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Dari Rumah Di Masa Pandemi Covid-19 Untuk Anak Usia 10-12 Tahun Di Dusun Sentagi. Jurnal Coram Mundo: Teologi & Pendidikan Agama Kristen, 6(1). Diakses dari https://doi.org/https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.287
Palupi, R. (2019). Penyalahgunaan Media Sosial Sebagai Alat Propaganda. Jurnal Komunikasi, 10(1), 69–76. Diakses dari http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom
Pratiwi, Y., & Nugraheni, A. S. (2022). Teachers’ Problems In Developing Multimedia-Based Learning Media At SD/MI. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5). Diakses dari https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i5.8977
Priscila, V. V. & A. (2024). Wawancara (Peserta Didik). SDN Tapin Bini 1 Lamandau Kalimantan Tengah.
Priskila, T. L. & N. (2024). Wawancara (Orang Tua). SDN Tapin Bini 1 Lamandau Kalimantan Tengah.
Proskunatas Musaputra, T., Amid, M., Somantik, H., & Mau, M. (2022). Peranan Gembala Sidang Dalam Pengembangan Ekonomi Warga Jemaat Di GBI Jemaat Kairos Desa Kampet Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak, 4(2).
Purwaningsih, I., & Marliansyah, Idham Syafri, S. R. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 1(2).
Rani Tiyas Budiyanti, R. I. P. G., Mahardika, P., & Herlambang. (2021). Penggunaan Grup Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Smart Society Empowerment Journal, 1(2).
Rasna, Eliantri Putralin, & M. M. (2020). Pelaksanaan Pak Pada Anak Di Kalanganwanita Pekerja Di Dusun Bongo Kasuil. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(2). Diakses dari https://jurnal.sttarastamar-ngabang.ac.id/index.php/ngabang
Rizki Aprilia, Aat Sriati, S. H. (2020). Tingkat Kecanduan Media Sosial Pada Remaja. Jurnal JNC, 3(1).
Saenom, M. M. (2023). Memercayai Alkitab Sebagai Firman Allah Yang Benar. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5(1).
Sari, A. P., & Asmidir Ilyas, I. I. (2017). Tingkat Kecanduan Internet Pada Remaja Awal. JPPi (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 3(2), 110–117. Diakses dari https://doi.org/issn cetak: 2477-8524-issn online: 2502-8103 httpshttps://doi.org/10.29210/02018190
Sotawijaya, Y. & C. (2024). Wawancara (Orang Tua). SD