Pengaruh Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Pembimbing Terhadap Pembentukan Karakter Siswa kelas IV Dan V Parlondut Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Renta Romiama Panjaitan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Nurelni Limbong Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Goklas J Manalu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i2.198

Keywords:

Christian Religious Education Teacher as Guide, Student Character Formation

Abstract

The purpose of this research is to find out how much influence Christian Religious Education Teachers as Mentors have on the Character Formation of Class IV and V Parlondut Students for the 2023/2024 academic year. The research method used is a quantitative research method. The population is all students in class IV and V of Parlondut for the 2023/2024 academic year, namely 28 people and this research is a population study. Data was collected using a positive closed questionnaire with 40 items, namely 20 items for variable 0.05,n=28) = 0.374. b) Testing a significant relationship obtained a value of tcount= 3.364 > ttable(=0.05,dk=n-2=26)= 2.056. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained the regression equation Y ̂="41.01"+0.38X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 30.3%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftable=(=0.05, dk numerator k=16, dk denominator=n-2=28-2=26) namely 11.31 > 1.71. So it can be concluded that there is a positive and significant influence of Christian Religious Education Teachers as Guides on the Character Formation of Class IV and Parlondut Students, Samosir Regency. 2023/2024 Academic Year.

References

Wayan I, Ardhana, 1989 Pengantar Dasar Dasar Kependidikan, Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan IKIP Malang.

Sidjabat.B.S, 1994 , Menjadi Guru Profesional. Jakarta.kalam hidup,

Nainggolan, John M, 2010. Guru Agama Kristen Sebagai Panggilan Dan Profesi. Bandung: Bina Media Informasi.

Simatupang Hasudungan, 2020. Pengantar Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI.

Lumban Tobing Lasmaria. 2017. “Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Moral Siswa. “Jurnal Humaniora 1. No 1.

Nababan Adrianus. 2020. “Pemahanan Guru Pendidikan Agama Kristen Tentang Mepersembahkan Tubuh Roma 12:1-3” Culvation 4,no 2581-0499.

Enkral & Homrighausen. IH, 2009. Pendidikan Agama Kristen . Jakarta: BPK Gunung Mulia.

B.S Sidjabat.2009. Mengajar Secara Profesional, Bandung, Kalam Hidup.

Shartian Santy, Pemahaman Guru Pendidikan Agama Kristen Tentang II Timotius 3:10 Terhadap Peningkatan Kecer dasan Spiritual Anak Didik)

Aq Zainal, 2011. Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter dalam Mata Pelajaran, Yogyakarta: Familia.

Narwanti Sri, 2011. Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk an Karakter dalam Mata Pelajaran, Yogyakarta: Familia.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, 2008. Kamus Bahasa, Kamus Bahasa Indonesia,( Jakarta: Pusat Bahasa,

Kamisa, 1997. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia, Surabaya: Kartika.

Samani Muchlas, dkk.2011. Pendidikan Karakter, Bandung: Remaja Rosdakarya, .

Suhasimi Arikunto, 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif dan R&D, Bandung :Alfabeta.

Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek.

Downloads

Published

2023-10-06

How to Cite

Renta Romiama Panjaitan, Nurelni Limbong, & Goklas J Manalu. (2023). Pengaruh Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Pembimbing Terhadap Pembentukan Karakter Siswa kelas IV Dan V Parlondut Tahun Pembelajaran 2023/2024. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 18–32. https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i2.198