Sebagai Penghubung: Upaya Guru PAUD Kristen dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini

Authors

  • Enafao Gea Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Afandi Umbu Galla Lelu Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Suardin Zai Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Ruth Judica Siahaan Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Edwin Goklas Silalahi Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Marthen Mau Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Ngabang

DOI:

https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.304

Keywords:

Effort, Christian PAUD teacher, bridging, interest in learning, early childhood

Abstract

Early childhood Christian education is an effort to form children's awareness from an early age in fostering a passion for learning to fill and develop themselves, so that they have the capacity, skills and skills to fear God. The purpose of writing this article is to explain the importance of the role of Christian PAUD teachers as liaisons in increasing early childhood interest in learning. The writing method uses a descriptive qualitative approach with a literature review method using books, journal articles and internet websites as references. The results of this study are that through the role of teachers as liaisons they can bring about changes in children who encourage them to seriously participate in the process of teaching and learning activities at school. Therefore, the teacher's role includes: 1) creating independent learning, 2) creating practical learning, 3) creating democratic learning, 4) creating ideal learning, 5) providing appreciation.

References

Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/juwxn

Adlany, M., & Sulistyo, B. (2021). Syarah Bidayah al-Hikmah 1. Misykat.

Aggraeni, A. (20219). URGENSI PENERAPAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME PADA PEMBELAJARAN PKn SD UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA.

Akmal, A. (2020). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK MELALUI PEMBELAJARAN SAINS. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(1).5250

Almagofi, F., Sya’diyah, H., Gultom, R., & Sukmawati, D. M. (2023). MEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN IPS SD. Cahya Ghani Recovery.

Anshoriyah, S., & Watini, S. (2022). Implementasi Media Tv Sekolah dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini Kelompok B di RA Amal Shaleh Jember. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), Article 2.

Aprilya Wulansari, M. N. M. (2018). PENGGUNAAN GADGET UNTUK MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF.

Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Ma’sumah, M., Supeningsih, S., Lestariningrum, A., Suyatno, A., Umiyati, U., Fitriana, F., Puspita, Y., Saputro, A. N. C., Ma’arif, M., Harianti, R., & Sidik, N. A. H. (2021). KONSEP DASAR PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. CV WIDINA MEDIA UTAMA. https://repository.penerbitwidina.com/ru/publications/340630/

Arigiyati. (2021). MENINGKATKAN MINAT BELAJAR DARING SELAMA MASA PANDEMI COVID-19. PROSIDING SEMINAR NASIONAL HASIL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 1(1), Article 1.

Atika. (2023). MINAT BELAJAR ANAK SLOW LEARNER. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Aulia, Hasyim, M. Q., Kuswanto, A. V., Hasanuddin, M. I., Mulya, N., Nurrahmawati, E., Nurulita, R. F., Nurlina, Meliani, F., & Fahmi, A. I. (2023). Minat Bermain Dan Perkembangan Anak. Global Eksekutif Teknologi.

Cecep, C., Waskita, D. T., & Sabilah, N. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR ANAK USIA DINI MELALUI METODE DEMONSTRASI. Jurnal Tahsinia, 3(1), 63–70. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.313

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ, 2(2), 52–60. https://doi.org/10.31539/spej.v2i2.727

Christi, A. (2019). TANTANGAN DAN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KRISTEN UNTUK ANAK USIA DINI. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, Dan Pendidikan, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.51730/ed.v3i1.9

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Dewi, R. (2021). Minat Belajar dan Kompetensi Mahasiswa dalam Penerapan Praktik Kebidanan. Penerbit NEM.

Fatonah, N. (2021). Jurnal Pendidikan Konvergensi Januari 2021. Sang Surya Media.

Fauza, M. R., Baiduri, B., Inganah, S., Sugianto, R., & Darmayanti, R. (2023). Urgensi Kebutuhan Komik: Desain Pengembangan Media Matematika Berwawasan Kearifan Lokal di Medan. Delta-Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.61650/dpjpm.v1i2.41

Fitriani, A., Fahlevi, R., Aini, K., Ekaningtyas, N. L. D., Rochmat, R. A., Multahada, E., Satyaninrum, I. R., Ariani, N. W. T., & Sudirman, M. Y. (2023). PSIKOLOGI PERKEMBANGAN. Global Eksekutif Teknologi.

Hanafy, M. S. (2014). KONSEP BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. 17(1).

Hasanah, E., Maryani, I., Suyatno, & Gestiardi, R. (2023). MODEL PEMBELAJARAN DIFERENSIASI BERBASIS DIGITAL DI SEKOLAH. Ika Maryani.

Hazmi, K. (2022, July 6). Malas Mengerjakan Tugas, Siswa SD Negeri di Kota Bogor di Keluarkan dari Sekolah—Radar Kudus. Malas Mengerjakan Tugas, Siswa SD Negeri di Kota Bogor di Keluarkan dari Sekolah - Radar Kudus. https://radarkudus.jawapos.com/nasional/691647145/malas-mengerjakan-tugas-siswa-sd-negeri-di-kota-bogor-di-keluarkan-dari-sekolah

Ikhsan, K. N. (2022). SARANA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Ilyasir, F. (2019). Pendidikan demokratis di era revolusi industri 4.0. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jppfa.v7i1.25998

Imelda, A. (2022). PENERAPAN PENDIDIKAN KRISTEN DALAM PROSES PEMBELAJARAN MANDIRI PADA MURID KELAS 2 DI SDTK PELANGI KRISTUS. Aletheia Christian Educators Journal, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.9744/aletheia.3.1.1-10

Isodarus, P. B. (2017). PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS TEKS. Sintesis, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.24071/sin.v11i1.927

Khairi, H. (2018). KARAKTERISTIK PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DARI 0-6 TAHUN. Jurnal Warna, 2(2), Article 2.

Kirana, Z. C. (2020). Peranan Apresiasi Guru Terhadap Antusias Belajar Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Hasan Muchyi. 1(3).

Kumowal, R. L. (2020). Perspektif Teologi Dispensasi terhadap Israel dan Gereja Tubuh Kristus serta Relevansinya bagi Pendidikan Agama Kristen. Ginosko: Jurnal Teologi Praktika, 2(1), Article 1.

Kurniawan, A., Ningrum, A. R., Hasanah, U., Dewi, N. R., Muhammadiah, M., Putri, N. K., Putri, H., Uce, L., & Machmudah. (2023). Pendidikan Anak Usia Dini. Global Eksekutif Teknologi.

M. Fadlillah. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini: Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif dan Menyenangkan. Prenada Media.

Mahendra, A. O. Y. (2020). Musik Keroncong Sebagai Implementasi Konsep Merdeka Belajar. Seminar Nasional Seni dan Desain 2020, 33–41. https://www.neliti.com/publications/333142/

Markus Amid, Marthen Mau, Yondi, Henni Somantik, E. P. (2022). Benefits Of Health Protocol And Covid-19 Vaccination For Indonesian People. International Journal of Education, Social Studies, And Management (IJESSM), 2(1).

Marthen Mau, Junio Richson Sirait, Markus Amid, Yohanes Kotte, dan H. H. (2023). The Role of Christian Educators in Guiding the spiritual growth of GKSI People in Sanggau West Kalimantan. Pharos Journal of Theology, 104(5), 1–13. https//: www.pharosjot.com

Mau, M. (2023). Christian education and political education for Christians in Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 3(2), 17–34.

M.Kom. (2020). MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR TIK MATERI TOPOLOGI JARINGAN DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN. Ahlimedia Book.

Na’im, Z., Yulistiyono, A., Arifudin, O., Irwanto, I., Latifah, E., Indra, I., Lestari, A. S., Arifin, F., Nirmalasari, D., Ahmad, S., Bahri, A. S., Nur’aini, N., Hamzah, H., Septiyani, T., Ummah, A. H., Haryanti, N., & Gafur, A. (2021). MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. CV WIDINA MEDIA UTAMA. https://repository.penerbitwidina.com/publications/347243/

Pribadi, F. (2022). Penerapan Demokrasi Pendidikan pada Pembelajaran Siswa di Sekolah Dasar. 4(1).

Prihatini, E. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831

Ramadhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Ratu, M., Saputri, S. W. D., & Yuliati, N. (2020). STUDI KASUS MASALAH BELAJAR ANAK KELOMPOK B TK PLUS AL-HUJJAH KABUPATEN JEMBER. 1(1).

Riady, E. (2023). Ironi! Ribuan Anak di Blitar Enggan Sekolah Meski Orang Tua Berpunya. detikjatim. https://www.detik.com/jatim/berita/d-6746748/ironi-ribuan-anak-di-blitar-enggan-sekolah-meski-orang-tua-berpunya

Sari, D. K. (2020). UPAYA GURU PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DI SDN 10 BELUTU.

Siburian, H. H., & Galung, J. (2022). Peningkatan Minat Belajar Anak Usia Dini Menggunakan Alat Peraga Gambar. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.34307/peada.v3i1.36

Sipahutar, F. K., & Zega, Y. K. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini. EKKLESIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), Article 1.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Sitompul, B., Manalu, A., Sihombing, G. M., & Ziraluo, D. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Kristen (PAK) Masa Yesus di Sekolah. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1.

Sobari, A., Bastian, O., Listiana, L., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas III SD Negeri 182/I Hutan Lindung Muara Bulian. AS-SABIQUN, 4(2), 360–374. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i2.1758

Stevanus, K., & Yulianingsih, D. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Pada Anak Usia Dini. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.34307/peada.v2i1.27

Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.

Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). PARTISIPASI ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Plamboyan Edu, 1(1), 95–105.

Susanto, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara.

Susanto, S. (2023). PROGRAM STUDI: MAGISTER MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM KONSENTRASI MANAJEMEN PENDIDIKAN DASAR & MENENGAH ISLAM PROGRAM PASCASARJANA INSTITUT PTIQ JAKARTA 2023 M./1444 H.

Tubagus, S. (2022). Pendidikan Agama Kristen PAUD. CV. Mitra Cendekia Media.

Varagur, K. (2019, December 17). Prestasi Pelajar Indonesia Terendah di Asia Tenggara. VOA Indonesia. https://www.voaindonesia.com/a/prestasi-pelajar-indonesia-terendah-di-asia-tenggara/5208793.html

Widiatmoko, B.-. (2017). PEMAKAIAN DI MANA DAN YANG MANA SEBAGAI KATA HUBUNG DALAM KALIMAT BAHASA INDONESIA. Pujangga : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.47313/pujangga.v1i2.319

Zai, S., & Marampa, E. R. (2023). Edukasi Bullying Pada Anak Usia Dini Dalam Perspektif Kristen. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/anthor.v2i4.183

Downloads

Published

2024-04-20

How to Cite

Enafao Gea, Afandi Umbu Galla Lelu, Suardin Zai, Ruth Judica Siahaan, Edwin Goklas Silalahi, & Marthen Mau. (2024). Sebagai Penghubung: Upaya Guru PAUD Kristen dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini . Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 247–264. https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.304

Most read articles by the same author(s)