Persepsi Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Amanat Agung Yesus Kristus Sebagai Dasar Etika Profesi Pendidik

Authors

  • Elfin Warnius Waruwu Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Jakarta (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v1i3.164

Keywords:

perception, PAK teacher, Great Commission of Jesus, ethics

Abstract

This study aims to analyze the perceptions of Christian Religious Education teachers towards the Great Commission of Jesus Christ as the basis for the ethics of the teaching profession. The Great Commission of Jesus Christ contains important moral values in the educational context, such as love, justice, humility, forgiveness, and social responsibility. This study uses the library method. In the library method, the writer will search and select information sources that are relevant to the research topic. The results of this research can contribute to the development of an educational approach that focuses on spiritual and ethical values, as well as provide a better understanding of the challenges faced by teachers in integrating religious values into a diverse school environment.

References

Adi Supriyanto dan Wahid Wahyudi. Pendidikan Karakter Di Era Milenial. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2020.

Amiman, Ramona Vera. “Penatalayanan Gereja Di Bidang Misi Sebagai Kontribusi Bagi Pelaksanaan Misi Gereja.” Missio Ecclesiae 7, no. 2 (2018): 164–187.

Antikah Mumpuni. Integrasi Nilai Krakter dalam Buku Pelajaran Analisis Konten Buku Teks Kurikulum 2013. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2018.

Betu, Meliani Konda, dan Yonatan Alex Arifianto. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Misi Kristen: Upaya Aktualisasi Amanat Agung.” LOGON ZOES: Jurnal Teologi, Sosial dan Budaya 5, no. 1 (2022): 61–70.

Carolina Etnasari Anjaya, Yonatan Alex Arifianto, Andreas Fernando. “Kecerdasan Spiritual sebagai Dasar Terbentuknya Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen.” Redominate: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristisniendidikan Kristisni 2, no. 2 (2021): 58–71.

Djuwansah Suhendro P. Stephanus. “Mengajarkan Penginjilan sebagai Gaya Hidup Orang Percaya.” teologi dan pendidikan Kristiani 1, no. 1 (2021): 12–22.

Eva Yemima Sitohang, Fuspa Esika Manik, Geby Anggita Sitorus, Dorlan Naibaho. “Kekuatan Spritualitas Membangkitkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.” Pediaqu:JurnalPendidikan Sosial dan Humaniora 2, no. 2 (2023): 992–997.

Evanirosa, dan DKK Christina Bagenda. Metode Penelitian Kepustakaan (library research). Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2022.

Firman Mansir. “Kontribusi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Pendidikan Humanis.” Tadbir Muwahhid 5, no. 2 (2021): 149–166.

Juita Lusiana Sinambela, Janes Sinaga, Stepanus Pelawi, dan Max Lucky Tineti. “Implementasi Pendidikan Agama Kristen Bagi Anak Menggunakan Metode Bercerita Berdasarkan Ulangan 6:7.” Sesawi 3, no. 2 (2022): 129–142.

Mahanum, Mahanum. “Tinjauan Kepustakaan.” ALACRITY : Journal of Education 1, no. 2 (2021): 1–12.

Marampa, Elieser R. “Peran Orangtua Dan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Kerohanian Peserta Didik.” Sesawi 2, no. 2 (2021): 100–115.

Mau, Marthen. “Pentingnya Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik.” SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2020): 145–161.

Nainggolan, Anton. “Pendidikan Karakter Kristen Sebagai Upaya Mengembangkan Sikap Batin Peserta Didik.” Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi dan Pendidikan 4, no. 2 (2020): 71–76.

Nainggolan, B. “Konsep Amanat Agung Berdasarkan Matius 28:18-20 Dalam Misi.” Jurnal Koinonia 8, no. 2 (2014): 15–45.

Nuhamara, Daniel. “Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Jaffray 16, no. 1 (2018): 93.

Pasaribu, Martha Megawati, dan Fredik Melkias Boiliu. “Edukasi Pendidikan Agama Kristen Antikorupsi Pada Anak Sejak Dini.” Jurnal Education and Development 9, no. 3 (2021): 540–546.

Prijanto, Jossapat Hendra. “Panggilan Sebagai Guru Kristen Wujud Amanat Agung Yesus Kristus Dalam Penanaman Nilai Alkitabiah Pada Era Digital [A Christian Teacher’s Calling in Response to Jesus Christ’s Great Commission in Instilling Biblical Values in a Digital Era].” Polyglot: Jurnal Ilmiah 13, no. 2 (2017): 90–107.

Prijanto, Jossapat Hendra, dan Firelia De Kock. “Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 11, no. 3 (2021): 238–251.

Purba, Vernando. “Pendidikan Karakter bagi Guru Pendidikan Agama Kristen.” ASTEROS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 7, no. 1 (2019): 39–51.

Rantauwati, Henny Sri. “Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Melalui Kubungortu Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sd.” Jurnal Ilmiah WUNY 2, no. 1 (2020): 116–130.

Risdiany, Hani. “Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia.” Al - Hikmah 3, no. 2 (2021): 194–202.

Ritonga, Nova. “Teologi Sebagai Landasan Bagi Gereja Dalam Mengembangkan Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Shanan 4, no. 1 (2020): 21–40.

Rumahuru, Yance Z, dan Johana S Talupun. “Pendidikan Agama Inklusif sebagai Pondasi Moderasi Beragama.” Kurios 7, no. 2 (2021): 453–462.

Sidjabat, Binsen Samuel. “Meretas Polarisasi Pendidikan Kristiani: Sebuah Pengantar tentang Arah Pendidikan Kristiani di Gereja, Akademia, dan Ruang Publik.” Indonesia Journal of Theology 7, no. 1 (2019): 7–24.

Sinaga, Janes, Juita Lusiana Sinambela, Rudolf Weindra Sagala, dan Bartholomeus Diaz Nainggolan. “Implementasi Amanat Agung dalam Penginjilan dan Pemuridan terhadap Pertumbuhan Gereja Berdasarkan Matius 28:18-20.” Tumou Tou 10, no. 1 (2023): 57–68.

Telaumbanua, Augusni Hanna Niwati. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Guru Kelas.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen. REGULA FIDEI 4, no. 1 (2021): 36–46.

Viani, Neni, dan Yonatan Alex Arifianto. “Kompetensi Profesional Guru dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Angelion: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 3, no. 1 (2022): 1–13.

Wahyudin. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan.” Pre-print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung 6, no. 1 (2017): 1–6.

Waruwu, Elfin Warnius, dan Enisabe Waruwu. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 2 (2023): 98–112.

Waruwu, Enisabe, dan Elfin Warnius Waruwu. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pengaruh Gadget Bagi Perkembangan Moral Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral 2, no. 1 (2023): 01–15.

Yohanna, Nathalia. “Pendidikan agama kristen sebagai agen pelaksana sekolah ramah anak Christian religious education as an implementing agency for child-friendly schools.” Jurnal Ilmiah Mara Christy 11, no. 1 (2021): 29–38.

Downloads

Published

2023-06-27

How to Cite

Elfin Warnius Waruwu. (2023). Persepsi Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Amanat Agung Yesus Kristus Sebagai Dasar Etika Profesi Pendidik. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(3), 49–63. https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v1i3.164