Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar: Strategi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Kristen

Authors

  • Elfin Warnius Waruwu Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Dyulius Thomas Bilo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i2.328

Keywords:

Differentiated Learning, Merdeka Belajar Curriculum, Learning Strategies, Student Learning Outcomes, Christian Religious Education.

Abstract

Differentiated Learning in Merdeka Belajar Curriculum has become a major concern in an effort to improve student learning outcomes, especially in Christian Religious Education subjects. This article examines the strategies used in differentiated learning to achieve this goal. The research methodology involves a systematic library study approach, where information related to differentiated learning and Merdeka Belajar Curriculum is collected from various sources in the library. Analysis and synthesis of findings from various sources of information were conducted to identify strategies that are effective in improving student learning outcomes. The results highlight the importance of a differentiated approach in teaching Christian Religious Education, including the use of diverse learning methods and differentiation-based assessment. The implication of the findings is that differentiated learning can be key to creating a learning environment that is inclusive and responsive to students' individual needs. By effectively implementing differentiated learning strategies, it is expected that student learning outcomes in Christian Religious Education will improve, in accordance with the vision of Merdeka Belajar Curriculum to empower every student to reach their maximum potential.

 

 

References

Ahmad Zain Sarnoto. (2020). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928–15939.

Ambarita, Jenri; Simanullang, M. P. S. A. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdifresiansi. Adab (CV. Adanu Abimata).

Amir Hamzah. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Literassi Nusantara Abadi.

Astutik, F. (2023). Integrasi Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar untuk Mewujudkan School Well-Being di Era Merdeka Belajar. NEM.

Cahya, M. D., Pamungkas, Y., Faiqoh, E. N., Studi, P., Profesi, P., Jember, U. M., Technology, M., & Nopember, S. (2023). Analysis of Students’ Characteristic as the Basis for Differentiated Learning to Improved Student Collaboration. Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 8(1), 31–45.

Darlina, Henni Somantik, Sanci Amelia Malelak, Mau, M. (2022). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MASA PANDEMI COVID 19 DI SD SWASTA ALFA OMEGA NGABANG. Jurnal Coram Mundo: Teologi & Pendidikan Agama Kristen, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.55606/corammundo.v4i2.293

Demsi ErebiaSipahutar. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Materi Dampak Modernisasi Bagi Keluarga Di Kelas Xi Semester Genap SMA Negeri 5 Binjai Tahun Pelajaran 2022/2023. PROVIDENSI: Jurnal Pendidikan Dan Teologi, 6(1), 24–37.

Fauzia, R., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608–1617.

Halimah Nurul, Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai BentukImplementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5019–5033.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182.

John W. Creswell. (2018). Research Design; pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran. Pustaka Pelajar.

Lema, Y., Nurwahyuni, A., Hayat, M. S., & Rachmawati, F. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Model PJBL Materi Bioteknologi Untuk Mengembangkan Ketrampilan Kreativitas Dan Inovasi Siswa SMP. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7229–7243.

Malana, S. L., Loes, J., & Lande, Y. (2022). Strategi Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah. VoxVeritatis:JurnalTeologidanPendidikanAgamaKristen, 1(2), 88–96.

Marita, P. L. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Shanan, 7(1), 159–174.

Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.

Mumpuniarti, M., Handoyo, R. R., Pinrupitanza, D. T., & Barotuttaqiyah, D. (2020). Teacher’s pedagogy competence and challenges in implementing inclusive learning in slow learner. Cakrawala Pendidikan, 39(1), 217–229.

Nur Cahyati Ngaisah, Munawarah, R. A. (2023). Perkembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 7–17.

Picasouw, T. E., Apituley, W. E., Pulung, R., & ... (2023). Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan, 4(2), 524–535.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 34–52.

Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Penebar Media Pustaka.

Rafiska, R., & Susanti, R. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Sebagai Data Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas Xii Sma Negeri 1 Palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 474.

Ratri, M. K., & Indriani, F. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembuatan Scrapbook Kolase di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Indonesia (LITERASI), 2(4), 244–253.

Ria, T. N., & Kurniati, L. (2023). Pelatihan Pembelajaran Berdiferensiasi Bagi Guru-Guru SMPN 4 Demak. Jurnal Awam, 3(1), 13–18.

Rusmiyati, R. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi di taman kanak-kanak (TK) Gita Bangsa Citra Raya_Tangerang. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 9(2), 32–40.

Salassa, A., Rombe, R., & Fani Parinding, J. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Menurut Ki Hajar Dewantara Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(6), 541–554.

Sigalingging, R. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Implementasi Kurikulum Merdeka The Differentiatiated Classroom. Tata Akbar.

Very Sapan. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Diferensiasi Bermuatan Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam mendukung Critical Thinking Communication, Collaboration, Creativity Siswa Pasca Pandemi COVID-19. Attractive : Innovative Education Journal, 5(1), 382–392.

Viter, Daniel Marciano Kapoh, Lukas Budi, M. M. (2023). Pentingnya Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Meningkatkan Minat Membaca Alkitab Bagi Peserta Didik Kelas VII Di SMP Negeri 1 Teriak Kabupaten Bengkayang. Jurnal DIKMAS Arastamar Ngabang, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.55606/dikmas.v5i2.286

Waruwu, E. W., & Waruwu, E. (2023). Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(2), 98–112.

Published

2024-05-08

How to Cite

Elfin Warnius Waruwu, & Dyulius Thomas Bilo. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar: Strategi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Kristen. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 2(2), 254–268. https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i2.328