Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Keaktifan Belajar Pak Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2022/2023
DOI:
https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v1i4.218Keywords:
Cooperative Script Learning Model, Active PAK learningAbstract
The aim of this research is to determine the positive and significant influence of the Coperative Script learning model on the active learning of PAK students in Class VIII of SMP Negeri 3 Lintongnihuta for the 2022/2023 academic year. The method used in this research is quantitative descriptive, with a population of all class VIII students at SMP Negeri 3 Lintongnihuta totaling 191 people and a sample of 48 people, namely 25% of the total population. Data was collected using a positive closed questionnaire of 40 items, of which 25 questionnaire items were for variable 2022/2023 Academic Year: 1) Test the analysis requirements: a) positive relationship test obtained by the value rxy = 0.493 > rtable(a=0.05,n=48) = 0.284, thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. b) Testing a significant relationship, the value obtained is tcount= 3.839 > ttable(a=0.05,dk=n-2=46)= 2.021, thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. 2) Test the influence : a) Test the regression equation, obtained the regression equation Y ̂="24","91"+0.29X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 24.3%. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.
References
Ahmadi, Abu dan Widodo Supriyono. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Akhiruddin. 2019. Belajar Dan Pembelajaran. Gowa: Cahaya Bintang Cemerlang.
Amin dan Linda Yurike Susan Sumendap 2022. 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Yogyakarta: Pusat Penerbitan LPPM.
Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penilaian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dalyono. 2019. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Daryanto. 2016. Belajar Dan Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Dimyanti. 2002. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Harianto. 2016. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.
Huda, Miftahul. 2017. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran Isu Isu Metodis Dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Istarani. 2019. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik Sebuah Pengembangan Pembelajaran Berbasis CTL. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Lilik, Paulus. 2006. Prinsip Dan Praktik-Panutan Bagi Mahasiswa Teologi & PAK, Pelayan Gereja Guru Agama Dan Keluarga Kristen. Yogyakarta: IKAPI.
Nainggolan. 2009. PAK Dalam Masyarakat Majemuk. Bandung: Bina Media Informasi.
Ngalimun. 2016. Strategi Dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja pressindo.
Nurhamidah, Siti. 2022. Problem Based Learning Kiat Jitu Melatih Berpikir Kritis Siswa. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Priansa. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
Pulukadang, Wiwi Triyanty. 2021. Buku Ajar Pembelajaran Tepadu. Gorontalo: Ideas Publishing
Raharjo, Langgeng. 2019. “Penerapan Cooperative Script Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas VIII C Smp Negeri 2 Temon Kulon Progo”: Jipsindo. Vol. 6, No. 2.
Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Fropesionalisme Guru Edidi Kedua. Depok: Raja Grafinda Persada.
Safitri, Nurlinda, Fitri Anjaswuri, and Derista Lidya Carolina. 2020. “Model Cooperative Script Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa di Sekolah Dasar”: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Vol. 03, No.2
Shilphy. 2020. Model-Model Pembelajaran. Sleman: CV Budi Utama.
Shoimin. 2022. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ruzz Media.
Sudjana. 2016. Metode Statistika. Bandung: Tarsito Bandung.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta cv.
Sumiati. 2018. Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Sukardi. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Syaiful. 2010. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Uno Hamzah dan Nurdin Mohamad. 2019. Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Warsono. 2020. Pembelajaran Aktif Teori Dan Asesmen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.