Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Oleh Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Terhadap Keaktifan Belajar

Peserta Didik Kelas IX di SMPN 4 Siborongborong Tahun Pembelajaran 2024/2025

Authors

  • Tio Narly Harahap Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Tianggur Medi Napitupulu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Regina BM Nainggolan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Dorlan Naibaho Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Boho Parulian Pardede Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i4.402

Keywords:

Audio Visual Media, Learning Activity, 2024/2025 Academic Year

Abstract

The purpose of this study was to determine the positive and significant influence of the Use of Audio Visual Media by Christian Religious Education and Character Education Teachers on the Learning Activity of Grade IX Students at SMPN 4 Siborongborong in the 2024/2025 Academic Year. The method used in this study is a quantitative research method with descriptive inferential data analysis. The population was all grade IX students of SMP Negeri 4 Siborongborong totaling 206 people and a sample of 34 people was determined using the Purposive sampling technique. Data were collected using a positive closed questionnaire of 32 items. The results of the data analysis show that there is a positive and significant influence of the Use of Audio Visual Media by Christian Religious Education and Character Education Teachers on the Learning Activity of Class IX Students at SMPN 4 Siborongborong in the 2024/2025 Academic Year as evidenced by the following data analysis: 1) Analysis requirements test: a) positive relationship test obtained rxy value = 0.851> rtable ( = 0.05, n = 34) = 0.339. b) Significant relationship test obtained tcount value = 9.167> ttable ( = 0.05, dk = n-2 = 32) = 2.036. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Ŷ = 10.02 + 0.80X. b) Regression determination coefficient test (r2) = 72.4%. 3) Hypothesis testing using the F test obtained Fcount > Ftable, namely 84.334 > 1.79. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.

References

Abdul, M., et al. (2021). Media pembelajaran matematika. Yayasan Penerbit Zaini.

Abdul, W., et al. (2021). Media pembelajaran matematika. YPMZ.

Alti, R. M., et al. (2022). Media pembelajaran. PT. Global Eksekutif Teknologi.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Asryad, A. (2017). Media pembelajaran. Rajawali Pers.

Cahyadi, A. (2019). Pengembangan media dan sumber belajar: Teori dan prosedur. Laksita Indonesia.

Daryanto. (2010). Belajar dan mengajar. CV. Yrama Widya.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi belajar. Rineka Cipta.

Fatimatur, E. (2020). Media pembelajaran problem-based learning. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Febnita, W. D. (2013). Peningkatan aktivitas pembelajaran menggunakan media audio visual dalam pembelajaran IPA. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Fikri, H. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif. Samudra Biru.

Fitriyani, D. M., Widoyoko, S. E. P., & Yansaputra, G. (2021). Penerapan media audio visual pada tema 1 kelas 4 sebagai upaya meningkatkan motivasi belajar dan keaktifan belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 2(1).

Gunawan. (2019). Media pembelajaran berbasis industri. Raja Grafindo Persada.

Hamzah, B. U., & Nurdin, M. (2015). Belajar dengan pendekatan PAIKEM. Bumi Aksara.

Humairah, & Awaru, A. O. T. (n.d.). Penggunaan media pembelajaran audio visual dalam meningkatkan keaktifan belajar sosiologi siswa kelas XI IPS di Madrasah Alyiah Buntu Barana Kabupaten Enrekang. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi, 4.

Husein, U. (2002). Metode riset bisnis. Gramedia.

Jauhar, M. (2011). Implementasi PAIKEM dari behavioristik sampai konstruktivistik: Sebuah pengembangan pembelajaran berbasis CTL (contextual teaching & learning). Prestasi Pustaka Raya.

Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Bintang Surabaya.

Naibaho, D. (2021). Kode etik & profesionalisme guru pendidikan agama Kristen. CV Pena Persada.

Nainggolan, J. M. (2010). Guru agama Kristen sebagai panggilan dan profesi: Sebagai upaya peningkatan mutu dan kualitas guru agama Kristen. IKAPI.

Netriwati. (2017). Media pembelajaran matematika. Permata Net3.

Ningsih, W., & Mardhatillah. (2016). Penerapan media audio-visual terhadap keaktifan pada materi hubungan antara sumber daya alam dengan lingkungan siswa kelas IV SD Negeri Pasi Teungoh Kecamatan Kaway XVI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2.

Oktavia, M. (2019). Pengaruh media audio visual terhadap keaktifan hasil belajar PAI SMPN 13 Bengkulu Tengah. 1, 31–37.

Pasaribu, A. G. (2015). Aplikasi kompetensi guru pendidikan agama Kristen yang Alkitabiah. CV Mitra.

Priansa, D. J. (2023). Pengembangan strategi & model pembelajaran inovatif, kreatif, dan prestatif dalam memahami peserta didik. Pustaka Setia.

Rajagukguk, M. (2024). Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap keaktifan belajar pendidikan agama Kristen siswa kelas VII SMP Negeri 1 Sitio-tio Kabupaten Samosir tahun pembelajaran 2023 / 2024. 1(4).

Ramli, M. (2012). Media dan teknologi pembelajaran. Antasari Press.

Serungke, M., et al. (2023). Penggunaan media audio visual dalam proses pembelajaran bagi peserta didik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 2655–6022.

Shoffa, S., et al. (2023). Media pembelajaran. CV. Afasa Pustaka.

Simatupang, H. (2020). Pengantar pendidikan agama Kristen. Andi.

Slameto. (2010). Belajar & faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suparsawan. (2020). Kolaborasi pendekatan stantifik dengan model pembelajaran STAD. Unpublished manuscript.

Wahyuningsih, S. E. (2020). Model pembelajaran mastery learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Budi Utama.

Yamin, M. (2013). Kiat membelajarkan siswa. GP Press Group.

Published

2024-10-03

How to Cite

Tio Narly Harahap, Tianggur Medi Napitupulu, Regina BM Nainggolan, Dorlan Naibaho, & Boho Parulian Pardede. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Oleh Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Terhadap Keaktifan Belajar: Peserta Didik Kelas IX di SMPN 4 Siborongborong Tahun Pembelajaran 2024/2025. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 2(4), 12–24. https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i4.402

Most read articles by the same author(s)