Implementasi Pendidikan Agama Kristen Melalui Family Education

Authors

  • Erwin Zai Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Yanuar Ada Zega Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Nikarni Zai Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i1.148

Keywords:

PAK, Family, parent, spiritual, Implementation

Abstract

Implementation of PAK through family education is really very important to do. To describe the implementation of PAK in the family, the authors use library research as a method. The background of this research is because there are obstacles in the process of applying PAK in families that are affected by the weakening of parents as educational figures. Of the many, one of the causes of PAK not manifesting satisfactorily in the family is parents who have not yet been born again. It means that parents still don't really think about themselves as disciples of Christ and feel that they are the main and first educators in the family. For this reason, parents must be aware that actualizing PAK in the family is their responsibility. Realizing effective PAK in the family, parents must educate their family members that PAK has a role and function as a change carrier that is dynamic, progressive, and transformative towards spiritual growth and development. The research carried out aims to contribute ideas to the problem of implementing PAK in families that have not been realized satisfactorily. The final conclusion of this article is that the implementation of PAK through family education is very much needed by today's Christian families.

References

Albi anggito & Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. jawa barat: CV Jejak, 2018.

Asni, Saenom, dan Henni Somantik. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di SDN 28 Gasing Ampar Saga Ii Kecamatan Ngabang.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 2, no. 2 (2020). https://jurnal.sttarastamar-ngabang.ac.id/index.php/ngabang.

Boiliu, Fredik Melkias. “Peran Pendidikan Agama Kristen Di Era Digital Sebagai Upaya Mengatasi Penggunaan Gadget Yang Berlebihan Pada Anak Dalam Keluarga Di Era Disrupsi 4.0.” Real Didache: Journal Of Christian Education 1, no. 1 (2020): 25–38.

Daniel Stefanus. Sejarah Pendidikan Agama Kristen; Tokoh-Tokoh Besar PAK. Bandung: bina media informasi, 2009.

Gulo, Putra, and Agus Mawarni Harefa. “Urgensi Figur Seorang Ayah Sebagai Imam Dalam Keluarga.” Jutipa: Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama 1, no. 2 (2023): 57–66.

Gulo, Rezeki Putra. “Edukasi Pedagogi Tentang Urgensi Pendidikan Keluarga Bagi Orang Tua Di Desa Tanjung Beringin.” Jurnal PkM Setiadharma 4, no. 1 (2023): 42–50.

Hesra Oktavianus Sembiring, Elia Tambunan, Adreas Sudjono. “Evangelisasi Dan Pendidikan Agama Kristen: Pendidikan Minat Dan Pemahaman Injil Generasi Milenial Pentakosta.” Shanan: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 6, no. 2 (2022): 133–160.

Ida Susyanti Panjaitan. “Pengaruh Disiplin Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Sipoholon Tahun Ajaran.” JURNAL JURDIKBUD 3, no. 1 (2023): 102–117.

John Wiley and Sons. Introduction to Qualitative Research Methdos; A Guidebook and Resource. Kanada: New Jersey, 2016.

Julmiati Samoiri, Sandra Rosiana Tapilaha. “Kreativitas Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak.” Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama 1, no. 1 (2023): 81–88.

Marthen Mau, Felipus Nubatonis. “Peran Gembala Sebagai Pendidik Dalam Penggembalaan Di Gereja Kristen Setia Indonesia Jemaat Ensingo Desa Sungai Dangin Kecamatan Noyan Kabupaten Sanggau.” Jurnal PKM Setiadharma 1, no. 3 (2020): 87–93. https://doi.org/10.47457/jps.v1i3.105.

Mau, Marthen. “Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik Di SMK Negeri 1 Parindu.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 4 (2022). https://ejurnal.stpkat.ac.id/index.php/jpkm.

Ndruru, Sokhiziduhu. “Pentingnya Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Sebagai Sentral Belajar Yang Bermisi.” Pentingnya Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga sebagai Sentral Belajar yang Bermisi Volume 2, no. 1 (2019): 32–37.

Ofirianus, Henni Somantik, Felipus Nubatonis. “KELUARGA KRISTEN SEBAGAI LEMBAGAPENDIDIKAN INFORMAL BAGI ANAK DI GKSIJEMAAT ‘MORIA’ EMPAONG.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 2, no. 1 (2020). https://jurnal.sttarastamar-ngabang.ac.id/index.php/ngabang.

Proskunatas Musaputra, Tegar, Markus Amid, Henni Somantik, and Marthen Mau. “Peranan Gembala Sidang Dalam Pengembangan Ekonomi Warga Jemaat Di GBI Jemaat Kairos Desa Kampet Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak” 4, no. 2 (2022).

Rantung, Djoys Anneke. “Pendidikan Agama Kristen Untuk Keluarga Menurutpola Asuh Keluarga Ishak Dalam Perjanjian Lama.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen SHANAN 3, no. 2 (2019): 63–76.

Rezeki Putra Gulo, Erwin Zai, Agusmawarni Harefa. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Masyarakat Mejemuk:Mencerminkan Hidup Humanis Di Tengah-Tengah Pluralisme.” Eleos 2, no. 2 (2023): 82–90.

Rindengan, Jeffry Johanis. “Pengaruh Pendidikan Kristen Dalam Keluarga Terhadap Pertumbuhan Gereja.” Kharismata: Jurnal Teologi Pantekosta 5, no. 2 (2023): 208–222.

Runa, Marthen Mau, dan Gianto. “UPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MENINGKATKAN SPIRITUALITAS PESERTA DIDIK DI SDN 29 MANGGAM KUALA BEHE KABUPATEN LANDAK” 4, no. 2 (2022). https://jurnal.sttarastamarngabang.ac.id/index.php/arastamar/article/view/51.

Saenom, Marthen Mau. “Memercayai Alkitab Sebagai Firman Allah Yang Benar.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 5, no. 1 (2023).

Sianipar, Desi. “Peran Pendidikan Agama Kristen Di Gereja Dalam Meningkatkan Ketahanan Keluarga.” Jurnal Shanan 4, no. 1 (2020): 73–92.

Sitinjak, Kamsia. “Menumbuh-Kembangkan Spiritualitas Anak Melalui Pendidikan Kristiani Berbasis Media Digital Pendahuluan” 5, no. 2 (2023): 322–330.

Suhatmaji, Kus. “Pengaruh Penanaman Tanggung Jawab Pendidikan Agama Kristen Keluarga Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Karakter Anak Remaja Di Gereja Kristen Jawa Purwokerto.” Kingdom Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 3, no. 1 (2023): 40–53.

Tari, Ezra, and Talizaro Tafonao. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Berdasarkan Kolose 3:21.” Kurios 5, no. 1 (2019): 24.

Waruwu, Enisabe, and Elfin Warnius Waruwu. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pengaruh Gadget Bagi Perkembangan Moral Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral 2, no. 1 (2023): 01–15.

“PENINGKATAN KREATIVITAS GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN MELALUI PENGEMBANGAN MATERI PEMBELAJARAN DIGITAL (4)” (n.d.).

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Erwin Zai, Yanuar Ada Zega, & Nikarni Zai. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Kristen Melalui Family Education. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5(1), 125–137. https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i1.148