Hubungan Kompetensi Kepribadian Guru Pak Dengan Tingkah Laku Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Laguboti Tahun Pelajaran 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i2.392Keywords:
PAK Teacher Personality Competence, Student Behavior, Teacher and Student RelationshipAbstract
The purpose of this study is to find out the positive and significant relationship between the personality competence of PAK teachers and the behavior of grade VIII students of SMP Negeri 1 Laguboti for the 2024/2025 academic year. The hypothesis in this study is that there is a positive and significant relationship between the personality competence of PAK teachers and the behavior of grade VIII students of SMP Negeri 1 Laguboti for the 2024/2025 academic year. The method used in this study is an inferential descriptive quantitative method. The population is all Christian students in grade VIII of SMP Negeri 1 Laguboti for the 2024/2025 academic year totaling 219 people and a sample of 55 people is determined, namely 25% of the population using a simple random sampling technique. Data was collected with a positive closed questionnaire of 76 items, namely 46 items for variable X and 30 items for variable Y. The results of data analysis showed that there was a positive and significant relationship between the personality competence of PAK teachers and the behavior of grade VIII students of SMP Negeri 1 Laguboti for the 2024/2025 academic year as evidenced by the following data analysis: 1) a positive relationship test obtained a value of rxy = 0,544 > r table (=0,05,n=55) = 0,226 is in the medium category, thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. 2) A significant relationship test obtained a thitung= 4,720 > ttabel(=0,05,dk=n-2=52)= 2,000 thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. So Ha who said that there is a positive and significant relationship between the personality competence of PAK teachers and the behavior of grade VIII students of SMP Negeri 1 Laguboti Year The 2024/2025 lessons are accepted.
References
Alkitab 2004.Lembaga Alkitab Indonesia. Jakarta
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Asmani, Jamal. 2012. Mazmur Kiat Mengatasi Kenakalan Remaja Remaja Di Sekolah Wanekerto: Buku Biru
Belandina , Janse. 2009. Profesionalisme Guru & Bingkai Materi (Bandung: Bina Media Informasi.
Douma. 2010. Kelakuan Yang Bertanggung Jawab. Jakarta: ANDI
Febriana, Risna. 2021. Kompetensi Guru. Jakarta Timur: PT. Bumi Aksara.
Gunarsa, Singgih. 2003. Psikologi Remaja Jakarta: Gunung Mulia.
Harianto, Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Andi.
Hasibuan, Suparno M. 2014 Hubungan kompentensi kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen Dengan Tingkah laku siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Parsoburan kecamatan habinsaran kabupaten Toba Samosir Tahun Pembelajaran 2013/2014. Skripsi STAKPN,
Hasugian, Johanes W. 2014 menjadi Guru PAK profesional melalui Sufervisi pendidikan Agama Kristen Medan: Mitra
Hasugian. Johanes, 2014. Menjadi guru PAK Profesional melalui supervisi pendidikan Agama Kristen. Medan : Mitra
Kartono, Kartika. 1996. Psikologi Umum. Bandung: Mundar Maju.
Muhubbin Syah. 2008. Psikologi Pendidikan Dan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Musfah, Jejen. 2015. Peningkatan Kompentensi Guru Melalui Pelatihan & Sumber Belajar Teori Dan Praktik. Jakarta Fajar Interprtama Mandiri.
Naibaho, Dorlan. 2021. Kode Etik & Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen. CV. Pena Persada
Nainggolan, John M. 2007. Menjadi Guru Agama Kristen Suatu Upaya Peningkatan Mutu Dan Kualiatas Prosesi Keguruan Jawa Barat: Generasi Info Media.
Nasution, 2012. Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Ningsih Dien Sumiyanti. 2006. Mengajar Dengan Kreatif. Yogyakarta: ANDI.
Oktavia Kristina. Sandy Ariawan, Pentingnya pendidikan Etika Kristen Untuk Perguruan Tinggi, PKP.
Pardosi, Nahottua. 2009. ”Hubungan Kompentensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen Dengan Tingkah Laku Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Balige Tahun Pembelajaran 2008/2009.” STAKPN: Skripsi.
Pasaribu, Andar Gunawan. 20015. Aplikasi Kompotensi Guru Pendidikan Agama Kristen Yang Alkitabiah. Medan Mitra
Pasaribu, Demasri. 2013 Hubungan Kompentensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen Dengan Tingkah Laku Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Lintong Nihuta Kabupaten Humbang Hasundutan Tahun Pembelajaran. STAKPN: Skripsi .
Santoso Achadi Budi, 2021. Ekonomi dan pembiayaan Pendidikan. Kampus II Universitas Ahmad Dahlan: UAD PRESS.
Sarwono, Sarlito W. 1986. Psikologi Remaja. Jakarta: Rajawai.
Sarwono. W. Sarlito, 2011 Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Satori, Djam’an. Dkk. 2009. Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sijabat, B.S. 2011. Membangun Pribadi Yang Unggul. Yogyakarta: ANDI.
Simamora, Dame Taruli. 2011. Pendidikan Agama Kristen Kepada Remaja Dan Pemuda CV. Mitra Dwi Lestari.
Simanjuntak, Junihot. 2016. Psikologi Pendidikan Agama Kristen Yogyakarta: Andi
Situmorang, Jonar T.H. 2021. Etika Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Yogyakarta: PBMR Andi.
Sudjana, 2002. Metodologi statistika, Bandung: tarsalito.
Sugiyono, 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dari R Dan D. Jakarta: Alfabet
Suleman, Julia. Buku Panduan Guru Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Kelas X (Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Jalan Gunung Sahari Raya No. 4 Jakarta Pusat)
Susanto, A,B. 2006. Meneladani Jejak Yesus Sebagai Pemimpin Yogyakarta: Andi
Winari, Endang Widi. 2018. Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Jakarta Bumi Aksara.
Yulianti, Lidya. 2009. Profesionalisme,Standar Kompetensi, Dan Pengembangan Profesi Guru PAK. Bina Media Informasi.