Pengaruh Penggunaan Media Visual Oleh Guru PAK Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas V SD Negeri 173210 Sigotom Kecamatan Pangaribuan Kabupaten Tapanuli Utara Tahun Pembelajaran 2022/2023

Authors

  • Oktaria Ifanka Sipahutar Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Betty A. S Pakpahan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Sandy Ariawan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Risden Anakampun Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Simion Harianja Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i2.197

Keywords:

Use of Visual Media, Students' Christian Religious Education Learning Motivation

Abstract

The aim of this research is to determine the positive and significant influence of the use of visual media by PAK teachers on the learning motivation of class V students at SD Negeri 173210 Sigotom, Pangaribuan District, North Tapanuli Regency for the 2022/2023 Academic Year. The method in this research is a descriptive quantitative research method. The population is all class V students of SD Negeri 173210 Sigotom, Pangaribuan District, North Tapanuli Regency, 2022/2023 Academic Year, totaling 32 people. Data was collected using a positive closed questionnaire with 31 items, namely 15 items for variable North Tapanuli Regency 2022/2023 Academic Year: 1) Test analysis requirements: a) positive relationship test obtained rxy = 0.558 > rtable(a=0.05,n=32) = 0.349. b) Testing a significant relationship obtained tcount= 3.686 > ttable(a=0.05, dk=n-2=30)= 2.042. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained the regression equation Y ̂="23.69"+0.61X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 31.2%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftable=(a=0.05, dk numerator k=14, dk denominator=n-2=32-2=30) namely 13.59 > 2.01. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.

References

Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2013)

Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran (Jakarta: Rajawali Pers, 2017)

Intan, Istarani dan, Ensiklopedi Pendidikan (Medan: Media Persada, 2015)

Kompri, Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa, 1st edn (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015)

Munadi, Yudhi, Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru (Jakarta: Gaung Persada Press, 2008)

Pujiriyanto, P, ‘Teknologi Untuk Pengembangan Media Dan Pembelajaran’ (Yogyakarta: UNY Press, 2012)

Sadiman, Arief S., Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan Dan Pemanfaatannya (Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2019)

Sanjaya, Wina, Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran (Jakarta: Kencana)

Sardiman, Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar (Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2005)

Simatupang, Hasudungan, Ronny Simatupang, and Tianggur Medi Napitupulu, Pengantar Pendidikan Agama Kristen (Yogyakarta: Andi, 2020)

Slameto, Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Memengaruhinya (Jakarta: Rineka Cipta, 2015)

Sugiyono, Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (Bandung: Alfabeta, 2016)

Surayya, Elly, ‘Pengaruh Media Dalam Proses Pembelajaran’, At-Ta’lim, 3 (2012), 65–72

Downloads

Published

2023-10-06

How to Cite

Oktaria Ifanka Sipahutar, Betty A. S Pakpahan, Sandy Ariawan, Risden Anakampun, & Simion Harianja. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Visual Oleh Guru PAK Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas V SD Negeri 173210 Sigotom Kecamatan Pangaribuan Kabupaten Tapanuli Utara Tahun Pembelajaran 2022/2023. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 01–17. https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i2.197

Most read articles by the same author(s)