Peran Komunikasi Orang Tua Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini

Authors

  • Listariana Sababalat Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta
  • Marisa Aulia Gea Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.300

Keywords:

Communication, Cognitive, Early Childhood, Parents

Abstract

This research discusses the important role of parental communication in improving the cognitive development of early childhood. Effective communication between parents and children is a key element in shaping children's cognitive aspects, which influences the development of children's character, independence and intellectual abilities. Through a qualitative approach with literature study, this research analyzes various related literature and research, highlighting the importance of the role of parents in supporting the guidance and counseling process, becoming partners in child development, communicating with teachers, and involving themselves in school activities. The research conclusion shows that the role of parents in improving cognitive abilities in early childhood has a significant impact and cannot be ignored. Therefore, it is important for parents to understand and implement their parental role actively and collaboratively to ensure children's welfare and optimal development, both inside and outside the home environment.

 

References

Ahmadi, A., Warsah, I., & Ristianti, D. H. (2024). Upaya Pengembangan Kecerdasan Emosional Melalui Bimbingan Pribadi Dan Sosial Pada Siswa SMP Islam Ulul Albab Lubuklinggau [Masters, Pascasarjana IAIN Curup]. http://e-theses.iaincurup.ac.id/6023/

Ali Muhdi. (2018). Tren Pilihan Ideal Orang Tua Terhadap Pesantren. Lontar Mediatama.

Ardiawan, I. K. N., & Heriawan, I. G. T. (2020). PENTINGNYA KOMUNIKASI GURU DAN ORANG TUA SERTA STRATEGI PMP DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN DARING. Danapati: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), Article 1.

Diana, R. (2019). Prinsip Teologi Kristen Pendidikan Orang tua terhadap Anak di Era Revolusi Industri 4.0. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.34307/b.v2i1.79

Difly Praise, D. P., & Marisa Aulia. (2023a). Peran Keluarga Bagi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini 0-8 Tahun. https://scholar.archive.org/work/f6xvrsukf5f77dksumf5otsxce/access/wayback/https://elementaria.my.id/index.php/e/article/download/39/8

Difly Praise & Marisa Aulia. (2023b). View of Sentuhan Kasih Orang Tua Dalam Menumbuhkembangkan Karakter Remaja. https://jurnal.sttarastamarngabang.ac.id/index.php/sinarkasih/article/view/266/238

Dinanda Maulinda & Cutra Aslinda. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Pengguna Facebook dalam Memotivasi Prestasi Anak di Desa Sedinginan | Journal of Social Media and Message. https://journal.rc-communication.com/index.php/JSMM/article/view/5

Fredericksen Victoranto Amseke. (2023). POLA ASUH ORANG TUA, TEMPERAMEN DAN PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI. Media Pustaka Indo.

Handayani, S., & Hidayati, H. (2024). Buku Promosi Kesehatan.

Hutabarat, A. M. C., & Naibaho, D. (2023). PENTINGNYA KOMUNIKASI ANTARA GURU DENGAN ORANG TUA DALAM PERKEMBANGAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(4), 15520–15526.

Imarotussolikhah, I., & Putri, P. K. D. (2023). PERAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA DAN GURU SISWA SLB (SEKOLAH LUAR BIASA) DALAM PEMBELAJARAN DARING SELAMA PANDEMI COVID – 19. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(3), Article 3. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i3.886

Marisa Aulia, & Difly Praise. (2023). Manajemen Komunikasi Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Anak Usia Dini (AUD). Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), Article 4. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.666

Martin. (2023). PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI | Al-Abyadh. https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/Al-Abyadh/article/view/746

Marthen Mau, Markus Amid, Aprianus Ledrik Moimau & Hasahatan Hutahaean. 2022. “Memancarkan Pengajaran Makna ‘Habis Gelap Terbitlah Terang’ Berdasarkan Efesus 5:1-21 Dalam Diri Orang Kristen.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH) 4(2).

M.Pd, S. R., S. Pd, M.Pd, D. S. A. W., S. Pd, & M.Pd, R. H., S. Pd. (2020a). PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI (Teori dan Praktik). EDU PUBLISHER.

M.Pd, S. R., S. Pd, M.Pd, D. S. A. W., S. Pd, & M.Pd, R. H., S. Pd. (2020b). PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI (Teori dan Praktik). EDU PUBLISHER.

Munna, Z. N., Wijayanti, A., & Tanto, O. D. (2021). Peran Pola Komunikasi Orang Tua terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia 4-5 di Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 401–409. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1334

Nia Wardhani. (2018). Raudhatul Athfal, Kurikulum dan Metodologi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. CV. Naskah Aceh.

Proskunatas Musaputra, Tegar, Markus Amid, Henni Somantik, and Marthen Mau. 2022. “Peranan Gembala Sidang Dalam Pengembangan Ekonomi Warga Jemaat Di GBI Jemaat Kairos Desa Kampet Kecamatan Banyuke Hulu Kabupaten Landak.” 4(2).

Rijkiyani, R. P., Syarifuddin, S., & Mauizdati, N. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak pada Masa Golden Age. Jurnal Basicedu, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2986

Saenom, Marthen Mau. 2023. “Memercayai Alkitab Sebagai Firman Allah Yang Benar.” Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 5(1).

Santika Lya Diah Pramesti, D. (2021). Computational Thinking dan Literasi Matematika dalam Tantangan Asesmen Nasional: Prosiding Seminar Nasional Tadris Matematika Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Pekalongan. Penerbit NEM.

Septiani, R. D. (2021). Pentingnya Komunikasi Keluarga dalam Pencegahan Kasus Kekerasan Seks pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.40031

Sholichah, A. S., Ayuningrum, D., & Afif, N. (2021). Efektifitas Kegiatan Kajian Parenting dalam Meningkatkan Kesadaran Orang Tua Terhadap Pengasuhan Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i2.41

SRI, P. (2023). IMPLEMENTASI BIMBINGAN KONSELING KOLABORATIF DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL-BASRI PESAWARAN [Diploma, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/29493/

Sukarno, B. (2021). PENTINGNYA KOMUNIKASI KELUARGA DALAM PERKEMBANGAN ANAK. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 3(01), Article 01.

Sulistyowati, N. W., Wihartanti, L. V., Styaningrum, F., Utomo, S. W., Nuraina, E., Nugrahaningtyas, A., & Ningrum, P. W. (2023). PENYULUHAN PENTINGNYA KOMUNIKASI BAIK ORANG TUA DENGAN ANAK. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 1(6), Article 6.

Sulyandari, A. K. (t.t.). Perkembangan Kognitif dan Bahasa Anak Usia Dini. GUEPEDIA.

Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.23620

Wahyuni, D. E., Indriyani, F., & Lutfiyah, I. (t.t.). Bimbingan Konseling Anak Usia Dini—Jejak Pustaka. Jejak Pustaka.

Downloads

Published

2024-04-08

How to Cite

Listariana Sababalat, & Marisa Aulia Gea. (2024). Peran Komunikasi Orang Tua Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini . Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 201–209. https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.300