Pengaruh Bimbingan Guru PAK Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas V SD Negeri No.173525 Balige Tahun Pembelajaran 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.55606/sinarkasih.v2i4.401Keywords:
PAK Teacher Guidance, Student Learning Discipline, PAK TeacherAbstract
The purpose of this study was to determine the suspected positive and significant influence of PAK teacher guidance on the learning discipline of grade V students of SD Negeri No.173525 Balige in the 2024/2025 Academic Year. The method used in this study uses a quantitative research method with an inferential statistical descriptive approach. The population is all grade V students of SD Negeri No.173525 Balige in the 2024/2025 Academic Year, totaling 41 people and all of them are used as research respondents. Data were collected using a positive closed questionnaire of 45 items. The results of the data analysis showed that there was a positive and significant influence of PAK teacher guidance on the learning discipline of grade V students of SD Negeri No. 173525 Balige in the 2024/2025 Academic Year: 1) Analysis requirements test: a) positive relationship test obtained rxy value = 0.628> rtable ( = 0.05, n = 41) = 0.308 thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. b) Significant relationship test obtained tcount value = 5.044> ttable ( = 0.05, dk = n-2 = 39) = 2.021 thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Y ̂="4","03"+1.16X. b) Regression determination coefficient test (r2) = 39.5%. 3) Hypothesis testing using the F test obtained Fcount> Ftable=(=0.05, dknumerator k=16, dkdenominator=n-2=41-2=39) which is 25.43>1.51. Thus Ha, namely there is a positive and significant influence of PAK teacher guidance on the learning discipline of class V students of SD Negeri No.173525 Balige in the 2024/2025 Academic Year, is accepted and H0 is rejected.
References
Achmad, J. N. (2014). Bimbingan dan konseling. Refika Aditama.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.
Dakhi, A. S. (2020). Kiat sukses meningkatkan disiplin siswa. Deepublish.
Dodson, & Fitzhugh. (2003). Mendisiplinkan anak dengan kasih sayang. BPK Gunung Mulia.
Gunarsa, S. D., & Yulia. (2012). Psikologi untuk membimbing. Libri.
Homrighausen, E. G., & Enklar, I. H. (2005). Pendidikan agama Kristen. BPK Gunung Mulia.
Hutabarat, O. (2006). Pedoman untuk guru pendidikan agama Kristen SD-SMA dalam melaksanakan kurikulum baru. Bina Media Informasi.
Kosasi, S. D. (2007). Profesi keguruan. Rineka Cipta.
Nainggolan, J. M. (2007). Menjadi guru agama Kristen: Suatu upaya peningkatan mutu dari kualitas profesi keguruan. Generasi Info Media.
Nainggolan, J. M. (2010). Guru agama Kristen sebagai panggilan dan profesi. Bina Media Informasi.
Pane, M. O. (2024). Pengeruh bimbingan guru PAK dan budi pekerti terhadap peningkatan disiplin belajar siswa. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(2), 89.
Pasaribu, A. G. (2005). Guru pendidikan agama Kristen. Mitra (IKAPI).
Pasaribu, A. G. (2022). Konseling Kristen dan problematika belajar siswa. Unpublished manuscript.
Poerwadarminta, W. J. S. (1996). Kamus umum bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Sahaludin, A. (2019). Bimbingan dan konseling. Refika Aditama.
Sanjaya, W. (2017). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Kencana Prenada Media Group.
Sijabat, B. S. (2017). Mengajar secara profesional. Yayasan Kalam Hidup.
Silalahi, I. T. (2013). Pengaruh bimbingan guru pendidikan agama Kristen terhadap disiplin siswa. Jurnal Semnaspa: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Agama, 4(2), 42.
Silitonga, S. (2000). Nilai-nilai kepemimpinan dari Yesus dan sistem pendidikan nasional. Manora.
Simamora, D. T. (2011). Pendidikan agama Kristen kepada remaja dan pemuda. Mitra.
Simanjuntak, W. (2024). Pentingnya bimbingan guru pendidikan agama Kristen dalam menangulangi bully antara siswa. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4).
Sudjana. (2017). Metode statistik. Tarsito.
Sugiarto, A. P., Suryati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor kedisiplinan belajar pada siswa. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2).
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif. Alfabeta.
Sukarman, T. (2021). Gereja yang bertumbuh dan berkembang. Andi.
Telaumbanua, A. (2018). Peranan guru pendidikan agama Kristen dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Fidel, 1(2), 222.
Tompah, N. Y. (2022). Pendidikan agama Kristen dan budi pekerti penilaian awal. Unpublished manuscript.
Tu’u, T. (2008). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswa. PT Grasindo.
Van Brummelen, H. (2006). Berjalan dengan Tuhan di dalam kelas: Pendekatan Kristiani untuk pembelajaran. Universitas Pelita Harapan.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan strategi membangun karakter bangsa berperadaban. Pustaka Pelajar.
Winkel, W. S. (2008). Psikologi pengajaran. Media Abadi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.